martes, 26 de enero de 2016

Certamen del Quesu d´Afuega´l Pitu. XXXVI edición, 2016. Pregón de Xosé Ambas.

Leído en el acto oficial celebrado el 24 de enero de 2016. Subido a esta web por gentileza de Xosé Ambas -Xosé Antón Martínez Fernández-.



Nunca pensé qu’acabaría dando’l pregón nesti certame del Quesu d’Afuega’l Pitu de La Foz de Morcín, ser el pregoneru del Festival que meyor conozo d’Asturies y, atrévome a dicir que del que menos ediciones perdí na mio vida. Cuento yo que nengún pregoneru d’ediciones anteriores pisó tantos certames del Quesu d’Afuega’l Pitu como’l que vos fala. Esto nun ye tirase flores y tampoco se vos tien que facer extraño, soi de familia quesera y tocóme venir a Morcín cada mes de xineru a concursar y vender el quesu que tola vida ficimos en casa. El quesu d’Afuega’l Pitu llegó a Ca Sanchu d’Ambás de la mano de mio madre, natural de Ca Florentu de Cubia, d’aquella casa salieron cuatro rames de queseres, de les que dos siguen funcionando en conceyu Grau, La Borbolla y Ca Sanchu.
Preparando esti pregón siempre tuvi presente la figura d’aquella matriarca que foi la mio güela materna, María Sabel de Ca Florentu, una de les primeres artesanes moscones que pisó esti Certame. Pero en Grau tamién nacieron d’aquella otres queserías, como la de Temia o Llamas, y otros munchos artesanos que baxaben l’Afuega’l Pitu a los mercaos semanales de la Villa y tamién a esti festival anual de La Foz. Esa foi la mio familia d’artesanos queseros y con ellos fui conociendo meyor esti quesu, les sos variantes, la so evolución y mercáu, la cultura asociada al quesu, la so denominación d’orixe, los sos etiquetaos, la modernización de les sos queseríes y, hasta fai munchos años, l’intentu de prohibición del Afuega’l Pitu y la importante llucha de los artesanos y l’alcalde José Sierra de Grau pa parar aquella llocura propuesta por una clase política asturiana de poco valir y nengún interés nel valir cultural de la so tierra.
D’esti Certame de La Foz, del que me siento parte activa de va munchos años, lo que menos me gustó de siempre foi’l pregón, y equí me tenéis, dándolu na so 36 edición. Los pregones davezu son llargos, turres, enllenos de referencies bibliográfiques de xente erúdito, normalmente de personaxes que poco tienen que ver col productu, con poco respetu pola llingua d’esta tierra, y hasta m’alcuerdo d’ún de los pregones de Morcín nel qu’un detractor del asturianu comparó la pasteurización d’esti quesu cola normalización llingüística. D’estos pregones nun m’alcuerdo muncho porque, como ta faciendo gran parte d’esta carpa nesti momentu, yo tamién aprovechaba p’allegame hasta’l chigre y convidame colos amigos; pero cuando Pepe Sariego me convida a ser el pregoneru d’esti añu nun pudi negame pola importancia qu’esti quesu y esti certame tuvieron y tienen na mio vida.
Yo, que trabayo en mundu la sanidá pública asturiana, toi fartu de sintir aquello de que la mayor parte del cuerpu humanu ye agua, d’esta proporción (pongo la cabeza a cortar) que nel pueblu asturianu una gran parte ye sueru. Bien sabéis qu’Asturies se conoz de va un tiempu p’acá como’l País de los 40 Quesos gracies a la bona llabor na dignificación y promoción de los quesos tradicionales. La mayor mancha quesera d’Europa. Pues esto ye mentira. Asturies, nun tien 40 quesos tradicionales. Tien más. Y precisamente na llabor de recopilación de cultura tradicional que vengo faciendo de va más 20 años p’acá tamos alcontrando otres variedaes antigües qu’algún día habrá que recuperar; viénenseme a la cabeza el Queixo Cocido d’El Valledor o los últimos datos qu’alcontré na vecina Tameza del Queisu Picón, qu’amasaban añadiendo a la pasta güevos batíos.
El mundu del quesu tradicional n’Asturies da pa muncho. La riqueza de variedaes, bien diferentes, tola cultura asociada al quesu y la mantega, la riqueza de vocabulariu d’esta llingua nesti campu por ser Asturies un País de llechi… Por eso nun entiendo cómo con esta riqueza cultural se sigue separando la llingua asturiana de los nuesos quesos. Por eso nun entiendo cómo l’etiquetáu de la mayoría de los artesanos queseros asturianos sigue tando en castellano, ensin respetar la llingua de los qu’hasta esti tiempu conservaron estos tesoros de la gastronomía asturiana. L’autoodiu del pueblu asturianu pa cola cultura y la llingua propias fainos tar a años luz d’otres tierres vecines, como Galicia, onde ye impensable qu’un quesu tradicional nun s’etiquete como Queixo, na llingua propia; y quien fala de quesu fala d’otros productos que tamién son comparables, como’l vinu gallegu y la sidra asturiano.
Colos productos tradicionales de la nuesa gastronomíaa tenemos que vender calidá, identidá y cultura, vender una Asturies que se quier y se respeta, y tovía tamos mui lloñe de consiguir esto que ye básico. Alcuérdome d’aquella primera reunión colos artesanos del Afuega’l Pitu na Conseyería na que yo, igual qu’una mosca coyonera, ponía pegues a una pila de propuestes que d’habese firmao agora sería mui difícil cambiar, y ye que los nuesos dirixentes políticos repito que nun tienen nin gota respetu, amás del escasu conocimientu, a la nuesa realidá cultural.
D’aquella reunión colos compañeros del Afuega’l Pitu quedóme marcao pa siempres l’intentu de acuñar el término Rojo de Trapo o el d’Atroncado Blanco, pero aquella mosca coyonera d’Ambás llevantó’l brazu pa pidir que les variedaes tuvieran na llingua’l País y vi la cara d’un padre que casi m’afuega por “meter la pata” y d’unos políticos que respondieron aquella frase tan ofensiva de: “Nos ha salido un asturianista”, señores, nun soi asturianista: soi ASTURIANU.
Valga esta experiencia como exemplu del maltratu cultural qu’Asturies vien sufriendo, de toles maneres toi bien arguyosu que d’aquella reunión les variedaes Roxu de Trapu o Atroncáu Blancu, quedaron aceptaes y son les que tán n’usu. Alcuérdome d’una artesana qu’avergonzada reconocía la forma “roxu” como consecuencia de que falaren mal, o como tovía diz la güela d’un amigu, “lladraben más que falaben”. Esti autoodiu reforzáu por esa castra política asturiana que nun reconoz los nuesos drechos llingüísticos.
Esti pregón quiero aprovechalu pa convidar a tolos compañeros artesanos del Afuega’l Pitu a utilizar la llingua asturiana nes sos etiquetes, a usar la nuesa toponimia porque si a naide se-y pasa pola cabeza llamar Ahoga el Pollo a este queso, na mesma categoría ta’l ver escritu Grado nes sos etiquetes.
L’Afuega’l Pitu ta viviendo un bon momentu. De la denominación d’orixe p’acá otres queseríes entamen la so actividá nes tierres del centru-occidente y occidente del País; la gastronomía va cuantayá qu’incorporó l’Afuega’l Pitu con lletres d’oro nes sos recetes, va muncho qu’el so nome suena fuera de les nueses fronteres y mocedá ta faciéndose cargo de les vieyes queseríes. Los quesos son d’una calidá inmeyorable y tán abriéndose nuevos caminos. Namás echo en falta, y por eso animo a xente d’esti conceyu de Morcín, el volver a abrir la quesería de La Foz, nesti llugar que tanto fizo y ta faciendo pol quesu d’Afuega’l Pitu.
Nestos años ente’l quesu fice bonos amigos, xente cola que casi me crié camín de mercaos y festivales, xente de la mio contorna que trabayó duro na dignificación d’esti productu; pero hai un nome que se tien qu’escribir con mayúscules na hestoria d’esti quesu, una persona que yá nun ta con nosotros y a la que-y debemos muncho tolos artesanos, un amigu que siempre vamos tener na memoria. A FRAN de Temia dedico esti pregón y les mios palabres. Gracies, compañeru.










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